10 سپتامبر 2022- مطالعه ی منتشر شده در مجله Metabolism نشان داد که ترکیبی از متفورمین بعلاوه ی تستوسترون، یا متفورمین و تستوسترون به تنهایی، مقاومت به انسولین را در مردان چاق با غلظت تستوسترون پایین در طی یک سال در مقایسه با دارونما، بدون هیچ مزیت اضافه ی دیگری کاهش داد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که مردان چاق نسبت به انسولین مقاوم هستند و اغلب دارای سطح پایین تستوسترون در محدوده ی غلظت نرمال هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، خوزه کارلوس فرناندز-گارسیا و همکارانش از اسپانیا یک کارآزمایی 1 ساله، موازی، تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما را با هدف ارزیابی استراتژی‌های درمانی بالقوه برای تستوسترون پایین در مردان چاق انجام دادند.

در این کارآزمایی، آنها اثرات مستقل و ترکیبی تستوسترون و متفورمین را در 106 مرد چاق غیر دیابتی 18 تا 50 ساله که سطح تستوسترون پایینی داشتند، ارزیابی کردند. تغییر در مقاومت به انسولین، که با شاخص هموستازی برای مقاومت به انسولین(HOMA-IR) اندازه‌گیری شد، پیامد اولیه این مطالعه بود. پیامدهای ثانویه شامل تغییرات در تستوسترون تام سرم و آزاد، متغیرهای متابولیکی، ترکیب بدنی، عملکرد نعوظ و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (HRQoL) بود.

بر اساس این مطالعه، محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

·        در تجزیه و تحلیل قصد درمان، شاخصHOMA-IR (نشانگر مقاومت به انسولین) در تمام گروه های تحت درمان در مقایسه با دارونما (متفورمین 2.4-؛ تستوسترون2.7-؛ ترکیبی 3.4-) به طور قابل توجهی کاهش یافت.

·        درمان ترکیبی نسبت به تستوسترون به تنهایی در کاهش مقاومت به انسولین برتری نداشت(0.7-).

·        تنها ترکیب متفورمین به اضافه تستوسترون به طور قابل توجهی غلظت تستوسترون تام و آزاد را در مقایسه با دارونما افزایش داد.

·        هیچ تغییر قابل توجهی در ترکیب بدنی (به جز کاهش بیشتر توده چربی در گروه متفورمین و ترکیبی)، متغیرهای متابولیکی، عملکرد نعوظ یاHRQoL ، با هیچ درمانی یافت نشد.

محققان نتیجه گیری کردند که درمان با متفورمین به تنهایی، یا تک درمانی با تستوسترون، و ترکیب متفورمین به اضافه تستوسترون، مقاومت به انسولین را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد، بدون اینکه شواهدی از مزایای دیگری در جمعیت مورد مطالعه ایجاد کند.

با این حال، این مطالعه بر روی یک گروه کوچک انجام شد که کاربرد روشهای درمانی ذکر شده را برای این گروه از بیماران محدود می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/metformin-testosterone-or-both-reduce-insulin-resistance-in-obese-men-with-low-testosterone-study-98628